Dit is RaafDe webpagina's van Erik Springelkamp |
Raaf
Categorieën
Archief
|
Port Said2015-12-23 2:351964, MS Willem Ruys, We were soon outside Port Said, there was a nice tarmac road between barren yellow grey plains, with here or there a loam cottage, I think that rice and corn was cultivated here. After about 5 or 10 km it was more densely populated, seeing from above (the cottages) looked like dungheaps. They were small square grey shanties, with square little windows, the people can barely stand in it, around them little children, women, goats. The men work the ground with pickaxes and wooden ploughs, there were also cows, but terribly meagre. whole flocks of sheep, mostly black. At every little settlement dovecotes /^\ pointed little loam buildings with apertures in the top. That was on the other side of the Nile, in the water old wooden ships, like prams, with large stretched grey sails, men long grey robes were walking before them, 50 years ago along the Winschoter Deep (canal) there were also men and women were walking bent pulling their ship, but that today there are still people living in such pitiful circumstances, that has astounded me.
We waren al gauw buiten Port Said, er liep een mooie asfaltweg tussen kale geel grauwe vlakten, met hier en daar een lemen hut, ik dacht dat hier rijst en mais werd verbouwd. Na misschien 5 a tien KM werd het meer bewoond, als je het van boven zag (de hutten) leken het mestvaalten. Het waren kleine vierkante grauwe optrekjes, met vierkante raampjes, de mensen kunnen er nauwelijks in staan, rondom kindertjes vrouwen geiten. De mannen bewerkten de grond met houwelen en houten ploegen, er waren ook koeien maar vreselijk mager. hele kudden schapen meest zwarte. Bij iedere kleine nederzetting duiventillen /^\ spitse lemen gebouwtjes met in de top openingen. Dat was aan de overkant van de Nijl, in het water oude houten schepen, net pramen, met grote uitgestrekte grauwe zeilen, er liepen mannen in lange grauwe gewaden voor, vijftig jaar geleden liepen ook langs het Winschoterdiep, mannen en vrouwen diep gebogen hun schip te trekken, maar dat er nu nog mensen leven, in zulke erbarmelijke omstandigheden, dat heeft me verwonderd. Geertruy Springelkamp2016-03-12 19:20Portolaan2016-07-23 2:02Hoe nauwkeurig waren de Portolaankaarten? Globale gemiddelde fout 63 km Gemiddelde fout van 17 km Gemiddelde fout van 11 km Gemiddelde fout van 5.5 km Hier hebben we een lang stuk kust dat heel goed past op een heel primitieve projectie, namelijk overal dezelfde schaal en noordrichting, volgend van plaats tot plaats langs de kust. Deze kartering past veel beter dan de conventionele projecties als Mercator of Lambert projectie, met een gemiddelde fout van 24.5 km over het hele traject. Hier worden alle data gefit met 4 stukken die ieder hun eigen schaal en richting mochten hebben
De data zijn verzameld en ingevoerd door Dagobert
Sterrenhemel2016-08-05 23:11
Volgens het verslag van de reis naar Akko in Emo's kroniek werd er begin 13e eeuw op de sterren genavigeerd in de Middellandse Zee. We zien daar dat men, waarschijnlijk om die reden, graag 's avonds uitvoer. De sterrenhemel geeft een geoefend oog een erg goede oriëntering. Niet alleen is het Noorden in één oogopslag gevonden, ook de breedtegraad moet toch wel met nuttige nauwkeurigheid zijn af te lezen zonder nauwkeurige apparatuur: de hoogte van de Poolster meten is moeilijk, maar kijken welke sterren langs de horizon scheren in het Noorden is veel makkelijker nauwkeurig to doen. Ik heb mijn sterrenatlas eens geopend (Norton's Star Atlas, 1969) en gekeken hoeveel sterren van magnitude 4 of helderder er zijn op een hemel-breedtehoek tussen de 50° en 60°. Dat zijn de sterren die voor een waarnemer op een breedtegraad tussen 30° en 40°, dus de Middellandse Zee, langs de Noordelijke horizon scheren. Lichtsterkte 4e graad is nog een opvallende ster, die zelfs in een stad in onze moderne tijd nog te zien is. Van zulke sterren zijn er 50 in die band. Dat wil zeggen dat er ieder uur 2 van hen op hun laagste punt staan, en in een nacht van 8 uur komen er 16 langs, dus daar zijn er wel bij die binnen een graad nauwkeurig over de horizon scheren. Een graad is twee maandiameters groot, of een nagel op armlengte, dus daar kan een zeeman nog wel een stuk nauwkeuriger dan een graad waarnemen. Aan de andere kant zijn er de Zuidlijke sterren die net even komen kijken over de horizon die dezelfde functie kunnen vervullen. Zelfs zonder absolute hoekmetingen zal men in de loop der tijd hebben geleerd in welke plaatsen men die grensgevallen wel en niet kon zien, en waar de Noordelijke sterren wel of niet ondergingen in de nacht. Als men dus van Oost naar West of omgekeerd varend op weg naar een haven was, kon men 's nachts de juiste breedte toch wel tot op enkele tientallen kilometers bepalen. Voorwaarde is natuurlijk een heldere hemel, maar die is in het Middellandse Zee-gebied zeer vaak aanwezig, en bij bewolking ging men vaak gewoon niet varen, omdat er dan toch ook meer risico op slecht weer was. Op de Noordzee en Noordelijker Atlantische Oceaan kon men natuurlijk niet uitgaan van zulke goede omstandigheden. Samenvattend, men zal van iedere havenstad de breedtegraad in ieder geval in relatieve zin vrij goed gekend hebben, en overal was men zich ook nauwkeurig bewust van het ware - niet het magnetische - Noorden. Dat kan de kaarten in ieder geval in de geografische breedte en de richtingen van de kustlijnen goed gestabiliseerd hebben. Dat verklaart ook de algemene Mercator-achtigheid van de kaarten. Analyses van de Portolaan Kaart van Dulcert 13392016-11-28 16:50Eerder...
De verschillende Plane Charting methodenBij Plane Charting worden opeenvolgende plaatsen relatief ten opzichte van elkaar getekend, zonder rekening te houden met de bolvorm van de aarde. Daarom zal een omloop om een gebied in het algemeen niet op dezelfde positie op de kaart terugkomen. Bij het toepassen van de Charting zal voor zo'n omloop dus een Cut, een voeg waar een breuk in de continuïteit van de afbeelding zit, gekozen moeten worden waar hij begint en eindigt. Maar de richtingen waarin en afstanden waarop de opvolgende plaatsen ten opzichte van elkaar liggen kunnen op verschillende manieren bepaald worden. Geodetic ChartingHierbij worden de richtingen als het ware op het zicht bepaald, zoals een landmeter dat doet. Of te wel, de richtingen liggen langs de grootcirkels die de plaatsen verbinden. Een rechte lijn op zo'n kaart is dus een grootcircel. Cylindric ChartingCylindric Charting werkt als mechanisme grotendeels gelijk aan Geodetic Charting, behalve dat de richting van de volgende plaats wordt bepaald door de hoek die die richting met het Noorden maakt, in plaats van de hoek met de vorige plaats. In deze methode wijst dus per definitie het Noorden overall dezelfde kant op. Compass ChartingHierbij wordt de richting bepaald door de kompaskoers die men moet varen om in de andere plaats uit te komen. Een route volgens een vaste kompaskoers is geen rechte lijn (grootcircel) op de aardbol, maar een spiraal van pool tot pool, die aan het uiteinde steeds sneller om de pool heen cirkelt en hem nooit bereikt. De Atlantische KustIk heb het extreme Noorden en Zuiden weggelaten, aangezien de kwaliteit daar snel slechter wordt. Overigens worden de algemene conclusies daardoor niet veranderd, het versluiert alleen de algemeen goede kwaliteit wat. De Tyrreense ZeeEen analyse van de Tyrreense Zee De Oostelijke Middellandse ZeeDe kwaliteit van de kaart is in dit deel - inclusief de Adriatische Zee - veel slechter dan in het Westen. Ik heb voor de Oostelijke Middellandse Zee naar de Cut voor de Plane Chating gezocht, en hem gevonden in de Golf van Sirte. De Zwarte ZeeAnalyse van de Zwarte Zee SyntheseIk kan nu een voorlopige synthese maken van de deelanalyses. Onnauwkeurigheden in de logboekenIk heb nader gekeken naar de gevolgen van onnauwkeurigheden in de navigatielogboeken waarop de kaart gebaseerd is. --Coördinaten opgemeten door Jeff van Hout Acquiring the data for the Portolan chart analysis2016-12-06 12:37We acquired the data of the analysis of the Dulcert 1339 Portolan Map in the following way: Locations were identified on an image of the map (this is the neighbourhood of Genoa) Those locations were marked in Google Earth: Here a detail From those markers the coordinates are copied. For the copy process Google Earth gives the coordinates in an XML format on the PC's clipboard:
Those coordinates are pasted into the Portolan program, where each plotted location gets a moveable dot, that can be dragged to the position where it is drawn on the map. Previously plotted places provide an approximate projection that puts the places already in the right neighbourhood based on their true geographical coordinates. This gives us the positions in pixels relative to the lower left corner of the image (columns X and Y). The whole image has a size of 9112 x 6477 pixels. and 1015 individual places, shown as green dots above, were identified and plotted bij Jeff van Hout in this project that was initiated on his Mediaeval History discussion site of Nifterlaca http://www.nifterlaca.nl/read.php?3,17477,17699#msg-17699 And here are those 1015 places on Google Earth
Frisians on Crusade2024-07-15 20:34Emo [29]
At this place we would like to file, for the benefit of the pilgrims, a description of the lands and the events that the crusaders for Christ bore bravely on their naval voyage to the Holy Land.
An acquaintance of Emo wrote a description of his crusade and sent it to him, and it goes as follows:
In the year 1217 after the incarnation of the Lord, in the second year of the pontificate of lord pope Honorius, on the last day of the month May, we left the beloved fields of our motherland, and we devoted the firstfruits of our pilgrimage to Him, who, when He travelled abroad, distributed his goods for them to be returned with interest later.
We arrived at the high seas trough the mouth of the river Lauwers, and then, assisted by a desirable wind, after three days we saw England.
We kept it in our sight on our right hand and reached an island that is called Wight. Although it is separated from England at high seas, it owes obedience to England.
The next day, a Saturday, we arrived at Darthmouth, where the harbour, situated between two high mountains, offered us protection.
There we met the Count of Holland and the Count of Wied [near Koblenz], who had arrived with many nobles on 212 ships.
After deciding in wise deliberation on the rules that would govern in the army, and making arrangements about salvation and peace, the Count of Wied was chosen as commander of the vanguard of the fleet, while the command of the rearguard was assigned to the Count of Holland, who was already chosen as supreme commander of the whole army.
Although on Sunday the sky was a bit disturbed because of the for sailors always a bit suspect days around new moon, the Count of Wied put to sea with favourable wind with many ships. But they ran into headwind, and were dispersed by fog and rain; one ship ran on the rocks of Brittany; the crew was saved, but the ship foundered and the cargo was lost.
We only left for Brittany the the next day with the Count of Holland, and on Wednesday reached the harbour of Saint-Mathieu, where the regulations were read for the second time, and the whole army committed to uphold the law.
The next Sunday the commands were exchanged: the Count of Holland got the command of the vanguard, the Marshal of Cologne that of the rearguard. We left the harbour of Saint-Mathieu and hoisted our sails for the North winds, who are, with their associates, a suitable companion for those who travel to Lisbon.
Under a favourable but a bit modest wind we came the next Friday in the neighbourhood of Fare [A Coruña], a rather wealthy city in Galicia that has a sheltered harbour, recognizable by a high tower that was built by Julius Caesar.
We secured the ships and the next day we took the road to Compostella, which we reached after a strenuous journey that took a day and a consecutive night. We returned from there after sacrificing to God and the holy apostle.
In Fare we were held up by headwinds for nine days. The Count of Holland, who had heard from the citizens that we could not depart from the harbour with winds that blew towards Lisbon, insisted we returned towards the direction of Brittany, about one mile, and entered the very good harbour that is called Tuy [probably not Tuy, but Ria del Ferrol], enclosed by two high mountains.
From there we departed on the festival of Peter and Paul [June 29]. After having been swayed on the waves for three days and three nights by changing winds, we arrived in Porto on the fourth day. This harbour is locked by a difficult entrance with rocks in front; some of our ships didn't enter there without grave danger, the others dropped their anchor in sight of the rocks and spent the night in fear.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Top | Volgende |